Jens Gunnarsson

Jens Gunnarsson

18 mars 2013

Kyrkans många goda nya ledare

Detta finner jag intressant:

- 2006 valdes en ärkebiskop i Svenska Kyrkan, som visserligen är för liberal för min smak, men som ändå är en dyrbar gåva jämfört med föregångaren!
- EFS har idag det bästa riks-ledarskap som man nog haft på mycket länge!
- ELM-BV likaså!
- Pingströrelsen har en fantastiskt god ledare i Niklas Piensoho!
- Livets Ords pastor får en passionerad efterträdare i Joakim Lundqvist!
- Den evangelikala rörelsen i Engelska Kyrkan har precis fått bönesvar, när Justin Welby blev ärkebiskop (han var pastorsadjunkt hos Nicky Gumbel) - min uppsatshandledare skrev för övrigt nyss den officiella biografin om honom (vilket inneburit att han inte haft mycket tid för mina uppsatser...)!
- Den romersk-katolska kyrkan tycks ha fått en vettig påve,
- och den öst-ortodoxa patriarken visar vänskap mellan Rom och Konstantinopel genom att för första gången sedan den största kyrksplittringen i kyrkans historia (år 1054) nu närvara vid påvens installation!

Jag tror att det finns goda förutsättningar för europeisk väckelse.