Jens Gunnarsson

Jens Gunnarsson

16 november 2014

Helande på gatan

Idag gjorde jag någonting nytt. Jag följde med några andra kristna för att gå ut och be för sjuka på stan.

Till en början var det många som antingen inte ville prata med oss, eller inte hade något de behövde bli botade ifrån, och några blev inte märkbart helade trots att vi bad. Men när vi kom till järnvägsstationen började Gud verka. 

Precis innan dess mötte vi en vänlig kristen kvinna som sade att hon inte tyckte att det var bra att vi bad för folk på det här sättet, eftersom Gud inte alltid helar när man ber. Det synsättet kan jag förstå, och jag är glad över att hon vill att vi som kristna inte ska göra något ovist. Men av förklarliga skäl (att så många blev helade senare) kan jag inte längre hålla med henne…
     Den förste vi bad för på stationen hade igår blivit kastad av sin häst, och hade därför en nackskada som gjorde ont. När min vän bad för honom försvann smärtan, och mannen undrade förvånat ”Hur gjorde ni det där?”. Min vän förklarade att han inte hade gjort någonting, men att Jesus hade helat honom.
     Därefter bad jag för några barn (som var härligt öppna för Gud), och en som hade ont i knät fick mindre ont i knät, och då ville en annan kille som hade ont i hälen också få förbön, och ju mer vi bad för honom desto mer försvann smärtan också i hans fot (vilket förvånade honom). Ett tredje barn blev också helad när min vän bad för honom. Gud blev verklig för dessa barn, i deras oskadade barnatro. Vi måste nog alla bli som barn för att komma in i Guds rike…
     Nästa person jag bad för blev inte alls helad, men var tacksam för min visade omsorg.
     Därefter bad jag för en tjej som hade ont i nacken (och tydligen hade haft det sedan länge). Hon sade att hon bara en timme tidigare hade haft en konstig andlig upplevelse, och nu visste hon inte vad hon skulle tro, för när jag bad för henne blev hon helad omedelbart. Hon började gråta och var märkbart berörd av att Gud kom till henne och helade henne, och vi berättade för henne att Jesus älskar henne, och hon ville jättegärna ha en Bibel.
     Sedan bad min kompis för en kille som hade ont i knät. Smärtan försvann genast, och killen undrade också hur vi hade gjort det, och då svarade vi att det var Jesus som hade gjort det.
     Många människor hade ingen skada, eller ville inte ha förbön, och några blev inte heller helade när vi bad. Men det var ändå värt det, pga. alla dem som faktiskt blev helade.
     På kvällen träffade jag också en man och hans flickvän, och mannen berättade att han hade svårt att tro på en god Gud (pga. jobbiga händelser i det förflutna), men gick med på att jag bad för en nervskada han hade på ett känsligt ställe, som just då gjorde mycket ont. Jag bad, och han blev genast bättre, vilket han var märkbart förundrad över. Flickvännen kunde inte tro på det (”Va?! På riktigt?!!”), och själv sade han ”nu vart det lite läskigt”…). Jag fick säga några mer ord om Jesus, och sedan gick de förundrade därifrån.

Jag är ingen superkristen, och jag bad inte på något speciellt sätt – jag bad okonstlat, men Gud helade. Gud gillar nog vår barnsliga frimodighet, för han vill så gärna se människor botade och komma till tro på honom, så vi bör inte vara rädda för att be för folk. 
     I denna video kan ni se hur det team som jag var ute med brukar göra när de ber för folk på stan: