Jens Gunnarsson

Jens Gunnarsson

18 oktober 2012

Mammas viktiga roll

Det har utspelats, och kommer alltid att utspelas, en allvarlig strid om moderskapet i världen. Sällan hör jag någon undervisa om detta, så jag testar att göra det:

Det sägs ibland att "bakom varje stor man står en kvinna" (man syftar då på hustrun), men man kan också helt enkelt säga: Bakom varje människa finns en kvinna. Ingen av oss - inte ens Herren Jesus själv! - skulle finnas som människa utan en mamma.

Så varför rasar det en sådan strid mot moderskapet?
Varför hatar satan att det föds barn?
Varför har kommunist-Kina ett en-barns-ideal?
Varför nedvärderas mammors roll så ofta?
Varför tyckte gnostikerna i Efesus att riktigt andliga kvinnor inte skulle bli mammor, och varför öste djävulen ut hela sitt hat mot just en mamma i Upp 12?

Jo, därför att Gud gav människan i uppdrag att "föröka er och uppfyll jorden", och mamman kallades "den livgivande" (hebr. Eva) - hon som ger liv åt en värld som djävulen vill ska präglas av död.

Gud hotade djävulen i 1 Mos 3:15 med att:
"[Kvinnans avkomma] skall krossa ditt huvud"
och därför är djävulen livrädd för mammor!
Han hatar mammor, men Gud älskar dem.
Han darrar och skakar inför detta löfte, och så fort han ser en mamma kryper han ner i ett litet hörn och gömmer sig av skräck, eftersom hennes avkomma är en potentiell drakdödare.

Mamma kan ge liv som ingen annan. Mamma kan trösta som ingen annan. Mamma kan ge omsorg och värme som ingen annan. Få saker är så viktiga för en människas liv som en god mamma. Kommer mammorna i funktion i världen är ondskans välde dömt att misslyckas. Eller som ett barn säger till Kapten Krok i Peter Pan: "You need a mother, very very badly!" (Wendy hade - kanske lite förskönat romantiskt - målat upp för dem vad en mamma är).

Några exempel
* Hade inte modiga hebreiska barnmorskor vägrat göra abort på faraos befallning, hade Mose aldrig fötts (2 Mos 1:15-17) - men mammorna segrade!
* Hade det inte varit för Monicas böner och heliga liv, hade väl förmodligen aldrig hennes son Augustinus omvänt sig - och blivit hela västkyrkans kyrkofader!
* Susanna Wesley har kallats den "förste metodisten" på grund av det sätt hon skötte hemmet på, och hennes gudfruktiga sätt att träna barnen till att söka och frukta Gud. Två av hennes tio barn blev mycket betydelsefulla för 1700-talet: John Wesley (som höll fler än 30 000 predikningar) och Charles Wesley (som gav ut över 6000 psalmer) kom att, i den Helige Andes kraft gå ut ifrån Oxford och trampa ner ormens fula tryne utöver hela världen, varav metodismen blev en frukt (även EFS influerades av metodismen). De hade ingenting varit utan mamma (hon var på ett sätt också hjärnan bakom väckelsen...).

Parentes
Somliga kvinnor kan inte bli mammor (pga. medicinska/praktiska skäl eller därför att man är singel), men Gud kan använda dig på andra vis. "Den övergivna ska få fler barn än den gifta kvinnan" använde Gud som bild för vad Han kunde göra med det övergivna Jerusalem (Jes 54). Hanna hade som singel en unik tid över till att tjäna Gud i templet, och förkunna Kristus (Luk 2:36-8), vilket andra inte hade. Även du som inte är mamma har en avgörande uppgift i Guds familj! Din omgivning behöver dig!

Eva - "moder till allt levande" - var tvungen att genomlida födslovåndor varje gång hon lydde Guds bud till mänskligheten att "föröka er och uppfyll världen", men hon gjorde det!
Jungfru Maria - "Guds moder" - var tvungen att erfara att "genom din egen själ ska det gå ett svärd" när hon lydde Guds befallning "Du ska bli havande och föda en son", men hon gjorde det!
Lidandet Eva fick utstå var tungt,
men glädjen över hennes barn var större.
Lidandet jungfru Maria var tvungen att gå igenom var kanske svårare än vad någon annan människa (efter Jesus själv) någonsin har gått igenom, men så blev denna lantliga tonårsflicka också (efter Jesus själv) den viktigaste och lyckligaste människan någonsin!

Kanske får jag skriva en annan predikan om Pappas viktiga roll en dag, men idag blev det Mammas.