Jens Gunnarsson

Jens Gunnarsson

15 juni 2013

Ekumenik

I eftermiddags tänkte jag tillbe Gud under en Vesper i en ortodox kyrka här i Oxford. Tyvärr kom jag vid fel tidpunkt, men på vägen hem tänkte jag kring detta med olika kyrkor.

Jag skulle vilja likna kosmos vid ett stort hav:
Under vattenytan finns havsmonstret (djävulen) och små pirayor (döden, synden), och många av oss försöker att undvika allt det där. Men den ende som på allvar kan dra oss upp ur skiten är Jesus.

På vattnet seglar en massa båtar.
Där finns en mycket stor och ståtlig, ja alldeles enorm, båt, som kallas det katolska skeppet (och ett annat stort skepp som kallas det ortodoxa). De har en mycket känd (och noga utvald) general (kapten Påve), och deras skepp har tusentals avdelningar och oräkneliga passagerare - mycket av materialet som skeppet är byggt av är hundratals år gammalt, och har hållit motstånd mot havet länge. Det finns all möjlig skit överallt i denna båt (massa passagerare som egentligen inte bryr sig går också omkring i den), och naturligtvis en massa konstiga båtregler, men det finns också en underbar stadga och långa traditioner av båtvetenskap som gör att detta skepp utgör ett allvarligt och långvarigt motstånd mot havsmonstret. Jesus har under många generationer besökt skeppet och förnyat det. Besöker man deras styrhytt (St Petershytten) blir man också lätt imponerad, och jag förstår de människor som vill gå över till detta gigantiska och trygga svårsänkta skepp, men också de som lämnar den, eftersom många avdelnings-chefer och passagerare på skeppet helt enkelt inte bryr sig om Jesus utan bara om själva båten. Jag är ändå mycket tacksam för att skeppet finns!
    Sen finns den lutherska färjan. Den lutherska färjan är expert på att hjälpa människor förstå att Jesus faktiskt vill låta dem befinna sig på färjan trots att de fortfarande är blöta, eftersom torkning tar tid, och vi alltid kommer att vara mer eller mindre fuktiga så länge det finns ett gigantiskt hav. På denna färjan får man också ofta höra att man inte måste följa alla möjliga konstiga båtregler som finns på andra båtar för att leva ovanför vattenytan - man kan flyta alldeles utmärkt utan dem! Så sant, så sant! Själv har jag blivit mycket hjälpt av denna färja.
    Mestadels brukar jag hålla till i den lågkyrkliga ekan - ja, faktiskt i två olika (men snarlika) lågkyrkliga ekor. Vi har alla möjliga problem, men Jesus besöker faktiskt oss lika ofta som han besöker det stora slagskeppet eller den snillrika färjan. Han gillar och prioriterar människorna i de små ekorna lika mycket som de som befinner sig på slagskepp. Det krävs lite mer innovation på ett vis att befinna sig i en eka, och vi har inte samma tyngd som skeppen, men det är ganska mysigt och sentimentalt (kanske ibland lite unket och internt för en nykomling...), och vi har frihet att göra saker lite mer som vi vill, och vad som praktiskt behövs.
    Ibland har jag besökt hypermoderna karismatiska motorbåtar. De är nästan lika imponerande som slagskeppen, men på ett helt annat sätt. Istället för långa traditioner och enorma maskinrum har de en supersnabb liten motor som tar dem hit och dit och överallt på nolltid. De sprider sig otroligt snabbt (bygger nya motorbåtar), och har den coolaste och kraftfullaste sortens båtar. Visserligen krävs det ganska lite för att de ska spåra ur (och när de väl fått fel kurs, så spårar de ur med väldig fart, och ibland med stora skador på andra båtar, vilka kan vara rätt svårt att reparera i efterhand - inte undra på att andra båtar kan vara lite skeptiska till dem, och tyvärr är dessa motorbåtar ibland lite för kaxiga och skrytiga och tror att de äger havet), men de har också en fantastisk förmåga att agera effektivt för att röra om i havet.
    Det finns ett svenskkyrkligt segelfartyg också. Jag har alltid varit lite småskeptiskt mot det segelfartyget. De har visserligen någon form av ett traditionellt maskinrum med viss stadga (precis som slagskeppet), en underbar förmåga att välkomna de blöta med stora varma filtar (precis som färjan), och kanske är denna en av de vackraste och mest inbjudande bland båtar. Om jag hade en fru som ville åka iväg på en lugn semester, hade jag nog tagit henne till denna båt (äventyr får man leta efter någon annanstans!). Men det är inte utan att många andra båtar ofta undrar varför detta segelfartyg ska vara så otroligt känsligt för vindarna - istället för att prioritera vikten av att hålla kurs, väljer de lite för ofta att bara följa vindens slag och vågornas brus.

Man kan vara både torr (helig) och blöt (syndig) på alla båtar
Poängen är inte vilken båt vi befinner oss på, utan om vi dagligen försöker undvika allt vatten som försöker skvätta ner eller dränka oss (varje båt är byggd på lite olika sätt, men alla har syftet att hjälpa oss att hålla oss ovanför vattenytan).

Det avgörande är om du finner Jesus på den båt du befinner dig i (Han går omkring på alla sorters båtar, eftersom han är Överbefälhavare över hela flottan), och du gör klokt i att se dig själv som involverad i det stora slaget (hela flottan mot havet) snarare än i det lilla (din båt mot alla andra båtar).

Båtarna borde stödja snarare än sänka varandra
Låt oss lära av varandra hur man bäst bygger båt, och hjälpa varandra när just vår båt behöver extra tillrättavisning eller inspiration från andra, och sedan tillsammans försöka dra upp så många drunknande människor från vattnet som möjligt. Var och en på sin del av havet (med dess olika förutsättningar).

Glöm löftena om att den ena båten kan ge dig mer frälsning än den andra (och låt ingen säga att de är mer kristna bara för att de är i en viss båt); bara Jesu namn kan frälsa dig - ingen båt kan göra det! Sök istället upp Jesus och hans torra handduk på just din båt.

En dag kommer Kapten tillbaka!
En gång - när flottans Överbefälhavare torkar ut hela havet (vilken dag det ska bli!), kommer alla båtar att sjunka ner på den torra havsbotten och inte längre behövas - vi kommer då att se med tacksamhet (men inte med skryt) på våra båtar, och förstå att vi alla tillhörde samma lag, trots att båtarna såg så olika ut.

Havet är redan besegrat;
Låt oss tillsammans rensa och förbättra alla båtar, var och en på sin plats, så att de är välfungerande den dag då Jesus kommer tillbaka!