Jens Gunnarsson

Jens Gunnarsson

21 augusti 2015

Det finns en Sanning – men den är varken modern eller postmodern!


Modernitetens dike – JAG har sanningen!
Efter en medeltid som i någon mån satte Gud i centrum kom den ”upplysning” (nedsläckning) som ledde till moderniteten. Modernitetens positivistiska anspråk bestod i att människan utan Gud påstods kunna finna den enda sanningen. En illusion av fullständig objektivitet, skild från Gud (all objektivitets källa). Utan Gud var dock detta en återvändsgränd, för hur skulle en människa – i all hennes begränsning – kunna veta allt och förhålla sig fullständigt objektiv till hela universum? Därför gick vi snart över i det andra diket…

Postmodernitetens dike – INGEN har sanningen!
Vi insåg strax att en människa inte själv kan bära på hela sanningen, ty människan är begränsad, subjektiv och saknar fågelperspektiv. Och eftersom människan (inte Gud) ansågs vara alltings mått, och nu visat sig vara subjektiv, då måste ju hela världen också vara subjektiv? Om Gud inte finns, då kan vi aldrig komma åt en objektiv sanning! Men tänk om Gud finns…

Den raka Vägen – GUD har sanningen!
Mitt emellan dessa diken går den judisk-kristna traditionen, vars heliga skrifter å ena sidan utbrister ”Hur outgrundliga är inte för mig dina tankar, Gud?” – människan kan alltså inte själv greppa Gud eller vara fullständigt objektiv. Men de vittnar också om att ”Han förkunnar sitt ord för Jakob, sina lagar och bud för Israel. Så har han inte gjort för något annat folk, de känner inte hans domar.” Vi kan alltså veta någonting. Men inte om vi kastar ut Gud ur bilden…

Ateismens återvändsgränd
... för vad är vårt förnuft om Gud inte finns? Svar: En dators processor i vår hjärna, som i grunden utgörs av att fysiska partiklar (elektroner, kvarkar…) slumpvis kastas omkring men för oss framstår som förnuftiga resonemang – knappast kapabelt eller tillförlitligt för att kunna komma fram till någon objektiv eller ens egentlig ”kunskap” (i filosofisk mening)! 

Teismens lösning
Men om Gud har designat förnuftet, så att det efterliknar hans objektiva förnuft, skapat för att kunna bära på egentlig kunskap, ja då kan vi faktiskt veta någonting – och kunskapen är vare sig fullständigt subjektiv (utan innehåll) eller fullständigt objektiv (omfattande allt). Som Paulus säger förstår vi ”endast till en del”.

Slutsatsen
Därför har modernismen fel, för du som människa är ”bara en människa och inte en gud, hur mycket du än i ditt hjärta tycker dig vara en gud.” (Hes 28:2) Och likaså har postmodernismen fel, för Jesus säger att han har kommit ”för att vittna om sanningen [och] var och en som är av sanningen lyssnar till min röst.” (Joh 18:37)